Kovász

Ha nem tudunk kitől kovászt kérni, magunk is elkészíthetjük az induló kovászunkat, amiben hamarosan a család saját kovász baktériumtörzse kialakul.
kovász alaptészta:
Negyed friss élesztőt elkeverünk egy kis langyos vízben és beleöntünk még egy csésze vizet.
4 csésze lisztel összedolgozzuk, ruganyos tésztát kell kapjunk.
Egy éjszakát pihentetjük.

Másnap langyos vízben feloldjuk és a kimért liszt közepébe öntjük.
A lisztből annyit keverünk bele,hogy galuska sűrűségű legyen.
Így pihen 1-2 órát.
Utána hozzákeverjük a felfutattot élesztőt és a lent említett recept alapján a többi összetevőt.
1 órát keledezik, felfűtjük a kemencét, vagy melegítjük a sütőt és kb. 1 1/2 órát sütjük.

Ha teknőben dagasztottunk, akkor az odatapadt tésztát vakarjuk le, és tegyük el a kovászt a következő sütésig a hűtőbe. Ha olyan edényben dagasztottunk, aminek nem tapad a falához tészta, akkor ne felejtsünk kivenni belőle egy kicsit,még mielőtt a sütőbe tennénk.


Berta néni, a Székely "barátnénim" itt dagasztja a 10 kenyérre való tésztát.



Csináltatott magának vas formákat és ebben sülnek majd a kenyerek a kemencében. Most még csak a szakításnál tartanak és pihennek ezen a gyönyörű sparhelten.




Ebből a kovászból kaptam én is.




Megjegyzések

  1. Szia!
    Igazi, szép hagyományokat ápolsz!
    Valahol olvastam, hogy régen azért volt finom mindig az otthon sült kenyér, mert a kovász a levegőből magába szippantotta a családi légkör teljességét.
    Ebben azért lehet valami...
    Engem is vonz a régi egyszerű falusi lét, valahogy akkor más volt. Talán én is azért sütögetek itthon kenyeret a családomnak, bár én is már "boltin" nőttem fel.
    Jó nézegetni ezeket a képeket, amiket feltettél!
    Azt hiszem gyakran elnézek errefelé, tetszik a blogod!
    Sok sikert kívánok: Zsanna

    VálaszTörlés
  2. Nem vagyok benne biztos, hogy jol ertem, de majd meglatjuk. Beteszem este a cuccost es holnap elmeselem mi sult ki belole;-)

    VálaszTörlés
  3. kozben rajottem mit nem ertek:-) A kovasz mennyisege az a teljes teszta mennyisegenek mondjuk negyede/harmada vagy kevesebb?
    Valahogy a fejemben a kovasz-eleszto par van es csodalkoztam, hogy ez ilyen sok.

    VálaszTörlés
  4. Kriszta, én kisebb csészére gondoltam, a kovász kb.annyi, amennyi a markodban éphogy elfér. Mondjuk kétmaroknyi olyan lazán.
    Amúgy nem lehet elrontani.
    Csinálsz egy ruganyos tésztát, nem száraz, nem is nyálkás, hanem olyan köztes. Másnap feloldod, stb.
    Nagyon izgulok, remélem sikerülni fog. Okvetlenül mutasd meg!!!!

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Jó, hogy idetaláltam hozzád! Azt hiszem, rendszeres vendég leszek :)
    Citromfű (a zsannamannáról)

    VálaszTörlés
  6. Szia, jól értem: a kovász nem elég még élesztő is kell a tésztába??
    Sziszi.

    VálaszTörlés
  7. Katbo, ez a bejegyzés élmény volt, arról nem is beszélve, hogy már régóta ki szeretném próbálni a kovásszal készített kenyeret. Úgy gondolom, hogy ezt a blogodat is gyekran fogom olvasni. antalandi

    VálaszTörlés
  8. Reka, most nem tudom mit sutottem vegul, de a csaladnak nagyon tetszett:-)
    Szoval a kovasz a hutoben volt 2 napot, es kicsit ragados lett, fel viszont nem oldodott, csereben eleg sokat tettem bele, utana mar a szokasos alagra mentem csak:-)
    Meg igy is maradt a kovaszbol, hogy a kovetkezo kenyerhez eleg majd.
    Szoval koszi!

    VálaszTörlés
  9. Katbo, köszönöm én is, hogy leírtad. Korábban valami bonyolultabbra gondoltam. Már a múltkori válaszod után megpróbáltam kovászos kenyeret sütni, egy napig hagytam pihenni a kovászt, utána már nem tettem hozzá plusz élesztőt, és működött. A kérdésem csak annyi, hogy ez meddig áll el, és hogy idővel egyre jobb lesz, vagy érdemes egy-két napon belül felhasználni? Köszönöm.

    VálaszTörlés
  10. Mi a nehéz időkben (kommunizmus) hetente egyszer sütöttünk kenyeret, és elállt egyik héttől a másikig, igaz akkor nem volt ekkora igény a friss kenyérre mint ma. Akkor örültünk ha egyáltalán volt kenyerünk. Manapság kevés fiatal tudja még falun is, hogy kell befűtni a kemencét annak a kemence kenyérnek, hogy átsüljön de szét ne égjen... (sajnos én sem tudom) Igaz ma sokkal kissebb mennyiségben sütünk mindenki magának, akkor viszont a tágabb család együtt sütötte a kenyeret.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy elmondod a véleményedet!

Népszerű bejegyzések